تبلیغات
رز قرمز - آداب میهمانى خدا


Admin Logo
themebox Logo
نویسنده :رز
تاریخ:جمعه 22 مرداد 1389-12:24 ب.ظ

آداب میهمانى خدا

آداب میهمانى خدا
آداب میهمانى الهى را مى‏توان به سه دسته زیر تقسیم كرد:
دسته اوّل. آدابى كه توجّه و پایبندى به آنها، شرط حتمى براى ورود به میهمانى الهى است. این دسته، عبارت است از پرهیز از مفطِرات روزه به قصد قربت.
جایگاه بررسى این دسته از آداب (احكام)، فقه است و چون «رساله‏هاى عملیّه» آنها را به نحو مبسوط بیان كرده‏اند، نیازى به طرح تفصیلى این مباحث در این مجموعه نیست.
دسته دوم. آدابى كه رعایت آنها، شرط ضرورى براى بهره‏بردارى انسان از این ضیافت الهى در جهت تجدید حیات معنوى خویش و رسیدن به تكامل روحى است.
آنچه جامع همه آداب این دسته است، پرهیز از محرّمات الهى است. از این رو، در گزارش خطبه معروفى كه پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله در آستانه ماه رمضان فرمود، آمده است كه امام على علیه‏السلام در اثناى آن پرسید:
یا رَسولَ اللّه‏ِ، ما أفضَلُ الأَعمالِ فی هذَا الشَّهرِ؟
اى پیامبر خدا! بهترینِ كارها در این ماه چیست؟
پیامبر خدا پاسخ داد:

الوَرَعُ عَن مَحارِمِ اللّه؛
«پرهیز از محرّمات الهى».

در تبیین پاسخ پیامبر، مى‏توان گفت كه گناهان، آفاتى هستند كه حیات معنوى انسان را تهدید مى‏كنند و مانع شكوفایى آن مى‏شوند. از این رو، با وجود گناهان كه مانع رشد معنوى انسان‏اند روزه هرگز نمى‏تواند موجب تحوّل معنوى در انسان شود. بنا بر این، روزه‏دارِ مبتلا به آفت گناه، از روزه‏اش بهره نمى‏برد و به تعبیر پیامبر خدا:

رُبَّ صائِمٍ حَظُّهُ مِن صِیامِهِ الجوعُ وَ العَطَشُ، و رُبَّ قائِمٍ حَظُّهُ مِن قِیامِهِ السَّهَرُ؛
چه بسا روزه‏دارى كه بهره‏اش از روزه خویش، گرسنگى و تشنگى است و چه بسا نمازخوانى كه بهره‏اش از سحرخیزى، بیدار ماندن است!

امام على علیه‏السلام نیز در این زمینه مى‏فرماید:

كَم مِن صائِمٍ لَیسَ لَهُ مِن صِیامِهِ إلاَّ الجوعُ وَ الظَّمَأُ، و كَم مِن قائِمٍ لَیسَ لَهُ مِن قِیامِهِ إلاَّ السَّهَرُ و العَناءُ، حَبَّذا نَومُ الأَكیاسِ و إفطارُهُم؛62
چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى، بهره‏اى ندارد و چه بسا نمازخوانى كه از نمازش جز بیدارى و رنج، بهره‏اى نمى‏برد. خوشا خواب و خوراكِ خردمندان هوشیار!

بنا بر این، پرهیز از مفطِرات روزه، شرط ورود به میهمانى الهى است و پرهیز از گناهان، شرط بهره‏ورى از بركات آن.
دسته سوم. آدابى كه مراعات آنها، شرط رسیدن به بهره‏ورى كامل از میهمانى الهى است. باید توجّه داشت كه اینها آداب استحبابى‏اند و هر كس مى‏تواند به اندازه توان و حال و فرصتى كه دارد، از آنها بهره‏مند گردد.
 آداب خروج از میهمان‏ سراى الهى
خروج از میهمان‏سراى الهى نیز آداب خاصّى دارد، همان گونه كه ورود به دایره این میهمانى ارجمند، آدابى دارد. مراعات این آداب و پایبندى به آنها، در جبران كاستى‏هایى كه در طول اقامت انسان در این میهمان‏سرا وجود داشته، سهم دارد و نقاط ضعف و كمبودهاى آن را جبران مى‏كند و امكان بیشترى در بهره‏مندى از بركاتش به او مى‏دهد تا در خدمت تقویت بُعد روحى و بنیه معنوى خویش باشد.
آنچه در این زمینه توجّه‏برانگیز و داراى درس‏ها و نكات آموزنده است، سیره اهل بیت علیهم‏السلام در وداع با ماه میهمانى الهى است.








/body>

انواع کد های جدید جاوا تغییر شکل موس